Het is een stevig en chic nieuw logo dat is gepresenteerd door het Haagse Mauritshuis. Het museum van Vermeers Meisje met de parel is bijna klaar met een grote verbouwing, maar het beeldmerk met een kapitale M en een onderkast h loopt alvast vooruit op een nieuwe identiteit.
Het oude logo dateert uit de jaren tachtig. Het nieuwe is gemaakt door Studio Dumbar, dat eerder ook het vlamlogo van de politie ontwierp. Het nieuwe logo is het vierde nieuwe beeldmerk van een toonaangevend museum in twee jaar tijd. Het nieuwe Stedelijk Museum in Amsterdam heeft er een, net als het gerenoveerde Rijksmuseum en het Centraal Museum Utrecht.
Van deze vier is het monogram van het Mauritshuis het meest klassiek. Het Rijksmuseum koos voor een modernere koers (het oude logo was overigens van Dumbar). Irma Boom maakte het huidige beeldmerk, zij schrijft RIJKS MUSEUM in een kapitale schreefloze letter, speciaal voor het museum ontworpen. De spatie tussen de twee woorden eert het koosnaampje Rijks, maar wekte ook de toorn van actiegroep Signalering Onjuist Spatiegebruik (SOS).
Een herkenbaar woordmerk is voor een museum steeds belangrijker geworden. Omdat het terechtkomt op alle merchandise in de museumshop – belangrijke inkomstenbron – en vele onlineplatforms. Voor de initialen van het Mauritshuis zijn zogeheten schreefletters gebruikt met een sterk dik-dun-contrast, wat een ietwat ouderwets beeld oplevert dat goed rijmt met de Vermeers en Rembrandts op zaal. Net als het rechterbeen van de h, die wel getrokken lijkt met een schilderskwast.
‘We hebben gezocht naar een beeldmerk dat raakt aan de collectie en de intimiteit van het museum’, zegt Liza Enebeis, creatief directeur bij Dumbar. ‘Het Mauritshuis heeft een hoogwaardige collectie, maar is zelf niet groot. Het woord ‘huis’ past bij ze. Bovendien hebben we met het gebruik van de initialen Mh een associatie gezocht met de wijze hoe schilders hun werk signeren.’
Een afkorting als logo heeft het voordeel dat het letterbeeld direct herkenbaarheid oproept. ‘Het blijft goed overeind op sociale media en online. Dat is tegenwoordig cruciaal.’ Nadeel is dat in het begin niemand weet wat Mh is. ‘We zullen de letters Mh vrijwel altijd gebruiken met het woord Mauritshuis.’
De deftigheid van het monogram (letterkleur goud) past goed bij het Haagse museum dat de ondertitel Koninklijk Kabinet van Schilderijen voert. Heel anders dan het Stedelijk met zijn collectie moderne kunst, waarvan het S-logo speelser oogt en is opgebouwd uit de letters stedelijk museum (ontwerp Mevis & Van Deursen). Het Centraal Museum (Lesley Moore) koos voor de stip als ijksymbool, de punt van centraal in het land gelegen, maar ook van knooppunt, omdat de museumcollectie breed is en een divers publiek trekt.
Opvallend is dat drie musea kozen voor kleinere ontwerpbureaus met vooral culturele klanten. Dumbar is een groot bureau dat ook grote bedrijven als KPN en Boskalis bedient. ‘In principe zie ik geen verschil tussen een culturele klant en een bedrijf’, zegt Enebeis. ‘Je wilt dat een beeldmerk in één klap blijft hangen, maar ook gelaagd is, zodat het lang meegaat.’
Het Mauritshuis wordt nu nog verbouwd. Met een nieuwe ondergrondse entree wordt het classicistische pand uit 1644 verbonden met het art-deco- gebouw aan het Plein. De opening is gepland op 27 juni.
.…
спс!…
.…
thanks!…
.…
ñïñ çà èíôó….
.…
ñïñ!…
.…
ñïñ….
.…
thanks….
.…
ñïàñèáî!…
.…
ñýíêñ çà èíôó….
.…
ñïñ çà èíôó!!…
.…
hello!!…
.…
ñïñ….
.…
ñïñ….
.…
hello….
.…
hello….