Het goede aan een goed idee is dat het in één oogopslag is te herkennen als een goed idee. De cover van de Meidenbijbel (ontwerp studio Vrolijk) is zo’n idee. Het boekje behoort tot de jaarlijkse selectie van de best verzorgde boeken. Daar hoort traditioneel een tentoonstelling bij die voor het eerst sinds zeven jaar weer is te zien in het Stedelijk Museum Amsterdam.
Het binnenwerk van de Meidenbijbel is klassiek met een plechtig lettertype op vliegdun rijstpapier. Het gaat vooral om die omslag. Een pastiche op de snoepzoete Hello Kitty-esthetiek, maar tevens een referentie aan de antieke gereformeerde vrouwenkappen door het streepje echte kant op de cover. Pure reli-camp, maar wel effectief uitgevoerd.
Er werd dit jaar iets minder boeken ter beoordeling aan de jury opgestuurd. Uit 337 inzendingen werden 30 beste verzorgden gekozen. Opvallend sober is de bekroonde Pleitrede Voor Het Hof (Huis Clos, Rimburg) waarmee Gerard Reve zich in 1967 verdedigde tegen godslastering. Met letter- en beeldloze voorzijde, en met binnenin een prachtige paginabeeld opgebouwd uit de letter Bembo (Piet Gerards Ontwerpers).
Van ontwerpersduo Lesley Moore is de catalogus van Museum Schiedam over de kunstenaarsbeweging Nul (Nul=0) onderscheiden. Een rond gat in de omslag lag misschien voor de hand, maar de stans is mooi wit op wit gemaakt en zeer functioneel. De jury viel ook voor iets vrolijks: Het kerstfeest der dieren (Gouden Boekje, uitgever Rubinstein). Door de jury is het werk van Raoul Deleo en Sonja van Hamel omschreven als ‘een fraai eerbetoon aan de tuttigheid’.