18 maart 2011. Over het bekroonde boek Atlas of The Conflict is tussen de auteur en vormgever een conflict ontstaan. 18 maart kreeg het boek in Leipzig de hoogste internationale onderscheiding voor boekverzorging. Maar auteur en uitgever 010 ruzieën wie die prijs toekomt.
Auteur en architect Malkit Shoshan (35) is heel ongelukkig dat de credits voor de prijs exclusief naar de Nederlandse vormgever Joost Grootens gaan. Het boek bestaat uit topografische kaarten die zij de afgelopen tien jaar heeft gemaakt en bewerkt. ‘Vorm en inhoud is een organisch geheel’, zegt ze.
Ze heeft de organisatie van de prestigieuze Schönste Bücher aus aller Welt in Leipzig aangeschreven en volgens haar is de tekst van het juryrapport inmiddels aangepast en deelt ze in de prijs.
Voor uitgever Hans Oldewarris van de Rotterdamse uitgever 010 is het helder: ‘Shoshan is de auteur van de teksten, kaarten en de data. Grootens is de vormgever van het boek. Dit is een prijs voor boekvormgeving.’ Oldewarris vindt dat de auteur zich de vormgeving niet mag toe-eigenen. Hij begrijpt overigens wel haar verdriet: ‘Tot in de New York Times is het boek geprezen om zijn vormgeving. Ikzelf denk ook: schrijf eens over de inhoud, die is namelijk zeer interessant.’
Atlas of the Conflict beschrijft het Israëlisch-Palestijns conflict volledig in kaarten. ‘Dit conflict is bijzonder moeilijk te doorgronden als je alle politieke en juridische teksten bestudeert’, zegt de in Israël geboren Shoshan die sinds een aantal jaar in Nederland woont: ‘Maar uiteindelijk gaat het over grond en ruimtelijke planning. Als je politieke documenten in data in kaarten omzet, wordt het beeld opeens veel eenduidiger.’
Onderdelen van het project zijn al eerder gepubliceerd. Volgens de advocaat van Shoshan, Marcel de Zwaan, spitst het conflict met 010 zich toe op de vraag waar inhoud ophoudt en vormgeving begint. ‘De visualisatie van het conflict is hier de vorm. Shoshan is ook vormgever’. Het stoort de auteur bovendien dat Grootens in de publiciteit spreekt over ‘zijn boek’. Volgens de uitgever is de inbreng van Grootens helder. ‘Grootens is alom is geroemd om zijn vormgeven van atlassen. Hij heeft een grote waarde aan dit project van Shoshan toegevoegd met zijn grafische stijl.’
Inmiddels is het conflict zo opgelopen dat Shoshans mails niet worden beantwoord. De advocaat heeft de uitgever gesommeerd de rechten van de auteur op de vorm te erkennen. De uitgever heeft vrijdag de organisatie in Leipzig per mail laten weten dat de prijs alleen toekomt aan Grootens.
.…
áëàãîäàðþ!!…
.…
ñïàñèáî çà èíôó!!…
.…
good!…
.…
good!…
.…
ñïñ!…
.…
ñïàñèáî çà èíôó….
.…
áëàãîäàðñòâóþ!!…
.…
ñïñ….
.…
ñïàñèáî!!…
.…
ñïàñèáî çà èíôó!…